Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ “ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ”.



Προς Επιτροπη Υγειας



Η καταρτιση του υγειονομικου χαρτη της χωρας, η συγκροτιση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, η αναδιαταξη-αναδιαρθρωση των νοσοκομειων, θα μπορουσαν να συμβαλλουν σε ενα εθνικο σχεδιασμο αναγεννησης και ποιοτικης ολοκληρωσης του Ε.Σ.Υ-28 χρονια μετα την ψηφιση του ιδρυτικου νομου 1397/83.



Μερικες παρατηρησεις ως προς τα νεα δεδομενα που αναπτυσσονται.



1) Να δοθει πιστωση χρονου στην αναδιαταξη των νοσοκομειων ωστε να συνυπολογιστουν οι δημοσιες δομες Π.Φ.Υ, προνοιας και αποκαταστασης που υπαρχουν και οσες πρεπει να οργανωθουν σε επιπεδο περιφερειας, για να εχουμε αυτοδυναμη καλυψη ολων των αναγκων εκτος πολυ εξειδικευμενων υπηρεσιων. Στη βάση των αλλαγών βρίσκεται η εκτίμηση ότι τα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ δέχονται περιστατικά που κανονικά δεν θα έπρεπε να φιλοξενούνται εκεί γιατί αποτελούν κατά βάση περιστατικά που χρήζουν Π.Φ.Υ. (Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας)



2) Να αναμεινουμε τα αποτελεσματα της πληθυσμιακης απογραφης που διενεργειται αυτο το μηνα ωστε να ληφθουν υποψη τα νεα πληθυσμιακα δεδομενα κατα περιοχη



3) Η οργανωση της Π.Φ.Υ δεν πρεπει να υποταχτει στην εξυπηρετηση του καταναλωτικου μοντελου ζητησης υπηρεσιων υγειας.Πρεπει να αφορα και την προληψη και την παρακολουθηση χρονιως πασχοντων και την αντιμετωπιση οξεων περιστατικων-μη απειλητικων για τη ζωη-και την αποκατασταση. Βέβαια απαιτείται στελέχωση με ειδικό προσοντολόγιο και διαδικασία παραγωγής νέων ειδικευμένων γιατρών (π.χ. ιατρική της εργασίας, γηριατρική, σχολική υγιεινή).



4) Όλες οι δομές Π.Φ.Υ., περίθαλψης και αποκατάστασης εντάσσονται στο Ε.Σ.Υ. μετά από ένα εύλογο μεταβατικό στάδιο. Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ενοποιώντας τους κλάδους υγείας του Ι.Κ.Α., του Ο.Π.Α.Δ., του Ο.Α.Ε.Ε. και του Ο.Γ.Α. αναλαμβάνει για όσο διάστημα υφίσταται το κόστος κάλυψης των ασφαλισμένων του, δηλαδή το 85-90% των πολιτών. Συμβάλλεται και αναζητά υπηρεσίες κυρίως στο Ε.Σ.Υ. (το οποίο ανακοστολογεί τις υπηρεσίες του) χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ποσοστό 0,6% του Α.Ε.Π. που προβλέπει ο νόμος 3918/11 για να καλύπτει πραγματικές ανάγκες. Έχουμε μπροστά μας να διαχειριστούμε μία κρίση στην ασφάλιση υγείας, με κύριο χαρακτηριστικό τα μεγάλα ελλείμματα και την παντελή αδυναμία τήρησης προϋπολογισμού. Για την προστασία του κοινωνικού κράτους όλα αυτά πρέπει να γίνουν χωρίς να απειληθεί η συνέχιση της περίθαλψης των ασφαλισμένων, χωρίς περικοπές παροχών ή υπηρεσιών και γι’ αυτό πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε με προϋπολογισμό. Λέγεται ότι ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. θα πληρώνει τους γιατρούς κατά πράξη. Τι θα σήμαινε όμως κάτι τέτοιο; Ότι η τήρηση του προϋπολογισμού θα επαφιόταν στην ελευθερία των γιατρών να διενεργούν όσες πράξεις θέλουν. Δηλαδή θα είχαμε ένα προϋπολογισμό χωρίς καμία εγγύηση για την τήρηση του και χωρίς καμία οροφή στις δαπάνες. Είναι σαφές ότι το σύστημα έχει απόλυτη ανάγκη να οικοδομηθεί με τρόπο που θα εγγυάται την τήρηση του προϋπολογισμού και αυτό δεν γίνεται με την κατά πράξη πληρωμή, και πρέπει να εφαρμοστεί η μέθοδος της κατά κεφαλήν αποζημίωσης των γιατρών.



5) Στη φαρμακευτική περίθαλψη εκτός της αυτονόητης ηλεκτρονικής συνταγογράφησης απαιτούνται συγκεκριμένα θεραπευτικά πρωτόκολλα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλες θεραπευτικές τεχνικές και διαγνωστικές εξετάσεις.



6) Οσον αφορα τις ενοποιησεις κλινικων, συγχωνευσεις, καταργησεις, μετατροπες κλινικου αντικειμενου, κατανομες ρολων για νοσοκομεια και τμηματα ειναι προωρη.Η συζητηση πρεπει να γινει σε βαθος πενταετιας και συμφωνουμε με τον κυριο Μοσιαλο να ληφθει υποψη η επικαιροποιηση των οργανισμων των νοσοκομειων και η εφαρμογη τους



7) Η οργανωση της επειγουσας περιθαλψης ειναι το πιο καυτο θεμα για αμεσες αποφασεις.Πρεπει να περιλαμβανει α) ανασυγκροτηση του ΕΚΑΒ β) λειτουργια αυτοτελων τμηματων επειγοντων περιστατικων



γ) αναδιαρθρωση του συστηματος εφημεριων



Ο κύριος Λιαρόπουλος προτείνει: ανεξάρτητα Τ.Ε.Π. στα νοσοκομειακά συγκροτήματα στελεχωμένα από γιατρούς επείγουσας ιατρικής πλήρους και αποκλειστικής αναγνώρισης που θα εργάζονται σε κυλιόμενα 8ωρα.



Γνωρίζει όμως ότι:



α) Γιατροί επείγουσας ιατρικής υπάρχουν ελάχιστοι (εκπαιδευμένοι στο εξωτερικό)



β) Η επείγουσα ιατρική δεν έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα ως ξεχωριστή ειδικότητα



γ) Και δεν περιέχεται στις πρόσφατες προτάσεις της επιτροπής εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Υ.



Οσον αφορα την προταση του κυριου Λιαροπουλου για ‘εφημερια κατα τομεα’ θα οδηγουσε π.χ τον εφημερευοντα γυναικολογο-μαιευτηρα να εφημερευει στο χειρουργικο τομεα και να δινει οδηγιες για νοσηλεια ορθοπεδικων-ΩΡΛ-οφθαλμολογικων χειρουργημενων ασθενων.Πιστευουμε ομως αντιθετως οτι πρεπει να γινει σαφης καθορισμος ειδικοτητων που θα πρεπει να ειναι σε ενεργο εφημερια και ετοιμοτητα.Το ζητουμενο ειναι ενα συστημα εφημεριων αποτελεσματικο το οποιο ταυτοχρονα να συμβαλλει στην εξοικονομηση κονδυλιων και ανθρωπινων πορων και στελέχωση με βάση τους νέους οργανισμούς των νοσοκομείων και κριτήρια παραγωγικότητας



9) Πρέπει να αλλάξει το σύστημα επιλογής των ειδικευομένων ιατρών και να σταματήσει η πολύχρονη αναμονή για την έναρξη της ειδικότητάς τους



Αυτές ειναι συνοπτικά οι προτάσεις που διατυπώθηκαν πιο εκτεταμένα στην επιτροπή και πιστεύω οτι μπορεί να γ’ινει πιο διεξοδική συζήτηση περαιτέρω.



Γιαννης Δημοπουλος



Περιφερειακος Συμβουλος Ανατολικης Αττικης